Ešte pred spustením nového systému sa odvšadiaľ rojili informácie o novom systéme zliav. Koľko bezplatná či zľavnená preprava najslabších skupín mesto stála a koľko sa ušetrí. Kalkulácie nemali konca-kraja. Kompetentní dokonca pristúpili na kompromis v otázke prepravy zdravotne ťažko postihnutých, keď upustili od pôvodnej predstavy a hendikepovaným s trvalým pobytom v kraji umožnili cestovať s 90-percentnou zľavou, ešte aj s prechodným obdobím do konca roka 2015. Celkom slušný ústupok, môžeme byť spokojní. Alebo nie?
Nemáš ZŤP, máš smolu alebo o čom sa nikde nepíše
V celom tom pompéznom cirkuse tiahnúcom sa metropolou Slovenska takmer celú jeseň sa však na niektorých protagonistov akosi pozabudlo. O preprave osôb poberajúcich „plný“ invalidný dôchodok (s poklesom schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac než 70 percent) nenájdete nikde ani riadok. Dosiaľ pritom po vybavení osobitného preukazu na pobočke DPB mali nárok na zľavnené cestovné v polovičnej výške.
Ochota prepravcu vychádzať v ústrety občanom má však ťažko pochopiteľné hranice. Ak totiž invalidní dôchodcovia nemajú aspoň 70 rokov a ani nie sú držiteľmi preukazu ZŤP, musia podľa vyjadrenia dopravného podniku hradiť plné cestovné. Na jeden cestovný lístok sa však dostanú do Stupavy či Modry. Zo strany dopravného podniku skutočne smiešna útecha.
Z príjmu pohybujúceho sa často pod hranicou minimálnej mzdy si tak budú musieť zabezpečiť nielen strechu nad hlavou, stravu, oblečenie či lieky, ale aj oveľa drahšie cestovné.
Integrácia stavia Bratislavčanov do ofsajdu
Systémom integrovanej dopravy vychádza hlavné mesto v ústrety najmä ľuďom z okolitých miest a obcí, ktorí do Bratislavy dochádzajú za prácou, vzdelaním či kultúrnym vyžitím. Samozrejme, na tom nie je nič zlé. Ale iba pokiaľ sa tak nedeje na úkor ostatných. V tomto prípade občanov žijúcich v meste, ktorí sa previnili len tým, že nie vlastnou vinou majú hlboko do vrecka. Pre takúto „integráciu“ by bolo namieste použiť skôr výraz diskriminácia.
Mimochodom, mesto doteraz nebolo schopné pripraviť systém, ktorý by žiadateľov o zmienené bonusové zľavy odbremenil od povinnosti navštíviť niektorú z pobočiek dopravného podniku a vystáť tam rad ako na pomaranče za minulého režimu. Online nákup čipovej karty síce možný je, ale zľavu si inak než osobne skrátka nevybavíte. Je za tým neschopnosť alebo iba neochota?
Dôležitá kalkulácia chýba
Viacerí poslanci mestského zastupiteľstva spolu s dopravcom hľadali odpovede na otázky, koľko financií odčerpávajú zľavy jednotlivým skupinám. Nepostupovali však dôsledne, keď nezverejnili potenciálnu stratu vznikajúcu zľavnenou prepravou niekoľkých desaťtisícov študentov, mnohých z nich dochádzajúcich z najrôznejších kútov republiky. Zrejme ju ani neskúmali, ťažko povedať, no určite by išlo o vyššiu položku než v prípade invalidných dôchodcov.
Drvivá väčšina mladých študujúcich ľudí navyše vôbec netrie biedu, keďže popri škole si spravidla nájde čas aj na stáž či brigádu a dokáže si tak prísť na celkom slušnú sumičku. V konečnom dôsledku by tak pre nich strata privilégia cestovať za polovicu znamenala len o jednu-dve vodky týždenne menej.
Protestné právo po slovensky
Ten problém je citeľný azda v každej sfére verejného života. Väčšina Slovákov sa dokáže sťažovať nanajvýš v pohodlí domova, vyjsť do ulíc a vyjadriť svoj názor na dôležité otázky sa chce len málokomu. Obvykle zostane pri jednej niekoľkohlavej demonštrácii, na ktorú sa už po pár týždňoch vďaka predstaveniu nového „sociálneho“ balíčka a falošným prísľubom zlepšenia úspešne zabudne.
Bratislavská MHD nepredstavuje žiadnu výnimku. Októbrový protest zhruba dvoch desiatok hendikepovaných občanov proti zoštíhleniu zliav pred Primaciálnym palácom pôsobil skôr úsmevne než odhodlane, keďže podstatnú časť výzbroje demonštrantov tvorila nepravdivá informácia o cestovaní sprievodu zdravotne ťažko postihnutých spoplatnenom plnou sadzbou. Po stretnutí a krátkom rozhovore s primátorom však už žiadna podobná akcia nenasledovala. Na internete sa síce pred pár týždňami objavila petícia za návrat k bezplatnej preprave, týka sa však opäť len ZŤP a seniorov, o invalidných dôchodcoch nikde ani zmienka. Väčšina z nich totiž o strate celkom zásadnej výhody zrejme ani len netuší.
Bratislava Bratislavčanom
Každé mesto by malo slúžiť v prvom rade svojim občanom, nedomyslený koncept integrovanej dopravy v hlavnom meste však ide celkom proti tejto logike. Brány metropoly otvára najmä cezpoľným, no mať v nej trvalé bydlisko je takmer za trest.